AZERBAIJAN NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES
SOME APPROACHES TO THE ASSESSMENT OF AZERBAIJANI LANGUAGE SKILLS OF INDIVIDUALS USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES.
Pirdas H. Muradova

The article examines the current state and problems of the Azerbaijani language. Issues of teaching, learning and evaluation of modern Azerbaijani language were analyzed. Presented work also analyses the role and benefits of ICT in adopting the teaching of the Azerbaijani language in modern requirements. The necessity to use foreign experience to teach the Azerbaijani language is justified. As a result of the research, some approaches have suggested for teaching, learning and assessment of the Azerbaijani language by using “Common European Framework of Reference for Languages” which is the result of many years of study also accepted in European practice and translated and used in more than 40 countries (pp.105-115).

Keywords:teaching, assessment of Azerbaijani language, 4 skills in language, CEFR, ICT.
DOI : 10.25045/jpis.v11.i2.09
References
  • Xudiyev N. Azərbaycan ədəbi dil tarixi, I cild, 2012, 687 s.
  • Council of Europe. Common European Framework of References for Languages (CEFR), http://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/history
  • Wikipedia Free Encyclopedia: Common European Framework of Reference for Languages, wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages
  • Common European Framework of References for Languages: Learning, Teaching, Assessment, 2001, 260 p.
  • Cambridge Assessment English, http://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/cefr 
  • Using the CEFR: Principles of Good Practice, october 2011, University of Cambridge, 41 p.
  • Common European Framework of References for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Companion volume with new descriptors, 2018, 238 p.
  • Moonen M., Stoutjesdijk E., de Graaf R., Corda A. Implementing CEFR in secondary education: impact on FL teachers’ educational and assessment practice // International Journal of Applied Linguistics, vol.23, no.2, 2013, pp. 226-246
  • IELTS, http://www.ielts.org
  • Wikipedia Free Encyclopedia: List of language proficiency tests, wikipedia.org/wiki/List_of_language_proficiency_tests
  • Azərbaycan Respublikasında Ümumi Təhsilin Konsepsiyası (Milli Kurikulum), 2006, http://www.portal.edu.az/index.php?r=article/item&id=194&mid=5&lang=az
  • “Azərbaycan dilinin elektron məkanda daha geniş istifadəsinin təmin edilməsi ilə bağlı bir sıra tədbirlər haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Sərəncamı, 17 iyul 2018, http://www.president.az/articles/29492
  • “Əcnəbilər üçün Azərbaycan dilinin elektron platforması”nın təsdiq edilməsi barədə Azərbaycan Respublikasının Nazirlər Kabinetinin Sərəncamı, 10 sentyabr 2019, http://www.cabmin.gov.az/az/documents/1
  • Əsgərov M. Tarixi sərəncam işığında: “Əcnəbilər üçün Azərbaycan dili” lahiyəsi, 525-ci qəzet, 14 sentyabr 2018, http://www.525.az/site/?name=xeber&news_id=106107#gsc.tab=0
  • Wikipedia Free Encyclopedia: Educational technology,
    en.wikipedia.org/wiki/Educational_technology
  • Ghasemi B., Hashemi M., ICT: Newwave in English language learning/teaching // Procedia Social and Behavioral Sciences, 2011, 15, pp. 3098-3102
  • “Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminat proqramı (2005-2007-ci illər)”, 21 avqust 2004-cü il, http://www.edu.gov.az/az/page/83/601